بدون شک آمار بالای مصرف سوسیس و کالباس نشان می‌دهد که خرید دستگاه سوسیس و کالباس و تولید آن سود دهی بالایی دارد و حتی می‌توان آن را در یک فضای کوچک هم راه اندازی کرد. احتمالاً مغازه‌هایی که فرآورده‌های گوشتی را می‌فروشند را در سطح بازار دیده‌اید که همه آنها ادعا می‌کنند که تولید سوسیس و کالباس را خودشان انجام می‌دهند. شاید در ابتدا این موضوع برای شما غیر ممکن و حرف آنها دروغ باشد.

اما جالب است بدانید که با وجود برخی دستگاه‌ها امکان راه اندازی خط تولید سوسیس و کالباس برای افراد معمولی هم وجود دارد و ما در این مطلب می‌خواهیم این موضوع را بررسی کنیم.

دستگاههای تولید سوسیس و کالباس از قرار زیر می باشند.

دستگاه چرخ گوشت

اولین و شاید اصلی‌ترین دستگاه خط تولید سوسیس و کالباس که از لحاظ بهداشتی اهمیت بالایی دارد دستگاه چرخ گوشت است. شما اگر گوشت با بالاترین کیفیت ممکن را هم تهیه کنید اگر دستگاه چرخ گوشت شما کیفیت خوبی نداشته باشد تمامی روند کار شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دستگاه‌های چرخ گوشت اندازه‌های مختلفی دارند و شما با توجه به نیاز کارگاه و همچنین ظرفیت تولید خود باید بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید.همچنین باید لیستی از قیمت دستگاه های تولید سوسیس و کالباس داشته باشید تا بتوانید به فراخور بودجه خود اقدام به خرید دستگاه ها کنید.

نکته‌ای که در مورد خرید دستگاه اهمیت دارد این است که ظرفیت دستگاه چرخ گوشت با ظرفیت خط تولید سوسیس و کالباس شما همخوانی داشته باشد. اگر شما یک کارگاه کوچک داشته باشید طبیعتا یک دستگاه معمولی با سایز متوسط می‌تواند نیاز کارگاه شما را برطرف کند. اما انتخاب یک دستگاه چرخ گوشت بزرگ برای یک کارگاه کوچک یا حالت عکس آن از لحاظ بازدهی و کارایی چندان برای شما مقرون به صرفه نیست.

دستگاه سپراتور مرغ یا خمیر گیر مرغ ، بادر ، 

مرغ کامل یا اسکلت مرغ  در مرحله قبل ممکن است برخی ناخالصی‌ها یا حتی خرده‌های استخوان داشته باشد. انتقال مستقیم این گوشت به خط تولید سوسیس و کالباس بسیار خطرناک است و می‌تواند تبعات جبران ناپذیری برای مصرف کنندگان داشته باشد. البته برخی از شرکت‌ها از گوشت بدون استخوان استفاده می‌کنند که قبلاً از استخوان جدا شده است. این موضوع نیاز شما را به دستگاه جداساز برطرف می‌کند اما روند تولید کارگاه شما را تحت تأثیر قرار داده و میزان تولید آن را کاهش می‌دهد.

دستگاه جداساز وظیفه جدا کردن استخوان از گوشت مرغ را  در کارگاههای بزرگ را بر عهده دارد. در کارگاه‌های بزرگ مانند کارخانه‌های تولید و بسته بندی سوسیس و کالباس امکان جدا کردن استخوان به صورت دستی وجود ندارد و به همین دلیل از دستگاه جدا ساز استفاده می‌شود اما برای بسته بندی سوسیس و کالباس خانگی احتیاجی به این دستگاه نیست.

دستگاه کاتر

گوشت چرخ شده و پالایش شده آماده تبدیل شدن به سوسیس و کالباس است. هم سوسیس و هم کالباس با توجه به دستورالعمل شرکت تولید کننده ممکن است حاوی درصد مشخصی از گوشت باشد. این درصد گوشت از قبل مشخص شده و در فرایند تولید رعایت می‌شود. بنابراین بعد از چرخ کردن گوشت لازم است که نسبت گوشت اضافه شده با سایر مواد اولیه در نظر گرفته شود تا به کمک دستگاه کاتر آماده سازی شود.

دستگاه کاتر یکی دیگر از دستگاه‌های مهم در خط تولید سوسیس و کالباس است که وظیفه آن‌ها مخلوط کردن و ترکیب کردن مواد اولیه و تبدیل آن به خمیر سوسیس و کالباس است. این دستگاه عملکردی همانند همزن‌های کوچک خانگی دارد که با سرعت بالایی خمیر سوسیس و کالباس را با یکدیگر ترکیب کرده و آن را برای بسته بندی آماده سازی می‌کند. البته در این بین فرایند حرارت دهی و پخت سوسیس و کالباس هم انجام می‌شود.

دستگاه پرکن

پس از آماده سازی خمیر سوسیس و کالباس ، بایستی این مواد توسط دستگاه وارد پوشش شود و سپس وارد اتاق پخت . که این کار توسط دستگاه پر کن سوسیس و کالباس انجام میشود که انواع مختلفی دارد.